Fickla
Hem till Fickla igen

Vad menas med...

Här bjuder jag på några förklaringar av typiska grafiska ord som kan vara bra att känna till. Är det något annat som du vill ha förklarat inom den grafiska terminologin är du välkommen att höra av dig!

[A-D]   [E-F]   [G-M]   [N-S]   [T-Ö]

linje A-format A-format
A0 är grundformatet som har en yta på 1m2 (1189x841 mm).
Alla format därefter är en halv storlek av föregånde.
Delar du en A4 på mitten så får du alltså en A5.

A3 297x420 mm
A4 210x297 mm
A5 148x210 mm
A6 105x148 mm

 

linje

Bestruket papper

Bestruket papper
Papper som är bestruket med lera och krita för att få en jämnare yta och bättre tryckegenskaper.

 

linje

Betraktningsljus

Glödlampa, betraktningsljus, och för skarpt dagsljus

r att kunna betrakta färger i en trycksak är det viktigt att ljuset är det rätta. Den ljustemperatur man använder för att bedöma en trycksak har enheten K - Kelvin. 5000 K motsvarar normalt dagsljus och är standard inom den grafiska branschen, och ska alltid användas som referensljus när man utvärderar tryck.

En glödlampa har lägre ljustemperatur och ger en gulaktigt ton i bilden. Ett lysrör, eller en skuggig plats, kan ha för hög ljustemperatur och ge en blåaktig ton.

Tänk också på att dina kläder eller något färgglatt i din omgivning kan påverkar det du ska bedöma. Neutrala toner i närheten är alltså det bästa för att få en bra uppfattning om bildens tryck.

 

linje

Bigning vs Falsning

Bigning
Att biga ett papper är att göra en sorts förmarkering för tjockare/styvare papper. Det gör man för att undvika att färgen spricker när trycksaken viks ihop.

 

linje

Broschyr vs Folder

Broschyr
En broschyr består av vikta ark som är stoppade i varandra och klämrade i ryggen.

Jmf med en folder som består av ett vikt ark.

 

linje

CMYK

CMYK
De färger som vanligtvis används vid tryck. Dessa fyra färger är Cyan (blåaktig), Magenta (rosaaktig), Yellow (gul) och Key-color (svart), och är uppbyggda av pigment. Teoretiskt sett ska blandningen av CMY ge svart färg, men den blir blaskigt gråbrun och därför tillsätter man svart.

CMYK är ett subtraktivt färgsystem. Ju mer färg du tar bort desto vitare yta får du. Alla nyanser i trycksaker är vanligtvis ett resultat av en blandning av CMYK-färgerna.

Ibland lägger man till extra färdigblandad färg när man trycker, en så kallad dekorfärg eller PMS-färg.

 

linje

Dekorfärg – PMS-färger
Tryckfärger i speciella kulörer, exempelvis i PMS-systemet, som redan är färdigblandade efter recept. Används för att få exakt rätt färg för tex logotype eller som extra effekt av en färg som CMYK inte klarar av, t ex neonfärger, silver, guld etc. Eftersom färgen redan är färdigblandad finns ingen risk för misspass, som när en kulör är blandad av de fyra CMYK-färgerna.

 

linje

Digitalt tryck
Digitaltryck är en miljövänligare tryckmetod som trycker information direkt från datorn. Inga tryckplåtar behövs. Digitaltryck har en mycket lägre startkostnad än offset och är därför lämpligt för små upplagor, men sedan sjunker inte styckepris per tryckt produkt så mycket.

Digitaltryck klarar också av variabeldata, dvs varierad information i varje trycksak, vilket man använder för bland annat personliga utskick.

Pris för digitaltryck vs offset

Brytpunkten för när det lönar sig med digitaltryck jämfört med offset går mot en allt mindre upplaga. Idag ligger den mellan 500 och 1000 ex, med det beror på vilken produkt du trycker. Ovan visar brytpunkt för 150 g A4 med färg tryckt på ena sidan.

Det finns två olika typer av digitaltryck. Den ena är vanligt för storformat och förprovtryck och använder sig av bläckstråleteknik där färgen sprutas ut från små munstycken. Den andra är laserteknik där färgpulver fastnar på det område som ska tryckas med hjälp av elektrisk laddning och sedan värms fast.

En riktigt digital tryckpress ska inte förväxlas med en kontorsmodell av laserskrivare.

 

linje

Dummy
Ett provexemplar av det papper, bindning och format trycksaken ska ha, dock utan tryck. För stora upplagor är det bra att be om en dummy så man får känna på formatet och papperet innan man trycker.

 

linje

[A-D]   [E-F]   [G-M]   [N-S]   [T-Ö]

 

fotnotsskugga
Fickla   Mariell Mattison   070-3922246   Gårdvik 179, 790 23 Svärdsjö
Innehar FA-skattsedel   W3C strict   © Fickla 2007-2017 All rights reserved

linje

Snabbkontakt:

mariell@fickla.se
070-39 222 46

linje

Snabbinfo:

Fickla drivs av Mariell Mattison, utbildad teknologie magister och ägare av Fickla sedan 2007.

Fickla finns fysiskt i Gårdvik, en bit från Falun i det vackra Dalarna.

linje

Smått och gott:

 

Fickla på FB:

Fickla p?Facebook

 

Fickla på Twitter:

Fickla p?Twitter