Fickla
Hem till Fickla igen

Vad menas med...

Här bjuder jag på några förklaringar av typiska grafiska ord som kan vara bra att känna till. Är det något annat som du vill ha förklarat inom den grafiska terminologin är du välkommen att höra av dig!

[A-D]   [E-F]   [G-M]   [N-S]   [T-Ö]

linje Textbanor

Textbanor

Att konvertera om text till banor, dvs gör bokstäverna till fasta bilder. Detta är att rekommendera när man skickar iväg en PDF till tryck. Då är man nämligen säker på att det inte händer något med texten om tryckeriet skulle sakna exakt det typsnitt du använt.

 

linje

Typografi
Konsten att kunna sätta en text med rätt val av typsnitt, storlek, radavstånd och radlängd. Viktig är även satsytan - textens placering på sidan och marginal ut till kanterna. I typografens arbete ingår även kerning och knipning (avståndskorrigering mellan bokstäver och i ord), samt val av färger, linjer och andra grafisk element som kan komplettera texten. Målet med god typografi är att rubriker, ingresser, brödtext, bildtext, fotnoter, innehållsförteckningar etc har en god sammanhållning och hög läsbarhet.

 

linje

Typsnitt (teckensnitt)

Olika grupper av typsnitt

Utseende på bokstäver, en uppsättning tecken kännetecknad av ett speciellt utseende. Typsnitten indelas ofta i olika grupper:

Seriffer - Har en liten klack i ändarna, klacken nertill gör att det blir som en linje i underkant som ögat lätt följer längs raden. Seriffer indelas i sin tur i olika varianter; garalder, didoner, realer och centurer. Det bästa typsnittet för läsning av löpande text i tidningar och böcker.

Linjärer/San seriffer - raka, jämntjocka typsnitt utan seriffer. Passar utmärkt för rubriker och logotyper, men även till kortare bildtextet och tabelltext eftersom den är lättläst även i litet format.

Semilinjärer - linjärt typsnitt med lite ojämn tjocklek som har en antydan till seriffer. Fungerar väl i rubriker.

Mekaner - ett typsnitt med fet kantig stil som har en överdriven seriff. Används numera sparsamt i reklam, rubriker och logotyper. VOLVOs logotyp är väl den mest kända logotypen som är en mekan.

Skripter - typsnitt som försöker likna handstil. De mer “slingriga” används aldrig för längre textstycken utan bara i rubriker, som layout och ibland även som angfang (när den första bokstaven i ett stycke är lite större).

Extremer - alla typsnitt som inte går att lägga in under någon av de andra kategorierna. Används för logotyper och rubriker, men används också till titel av både böcker och magasin.

 

linje

Utfall
Bilder eller objekt som ska ligga ända ut i sidans ytterkanter måste ha ett utfall, det vill säga läggas en bit utanför sidan, cirka 3mm. Man bör se upp med utfall över falska uppslag. Se även under Skärmärken.

 

linje

Vektorgrafik

Vektorgrafik

Vektoriserade figurer är geometriska objekt som består av metamatiskt beräknade kurvor och linjer och som i sin tur bildar ytor och former. En bild som är uppbyggd med vektorgrafik kan skalas upp och ned utan kvalitetsförlust och utan att ta större plats filmässigt sett, vilket inte en bild med pixelgrafik kan.

En logotyp bör göras i vektorgrafik för att den ska klara av många olika storlekar utan att bli suddig. Ett vanligt grafiskt program för att göra vektoriserade figurer är Illustrator.

 

linje

Äkta uppslag
Om du slår upp en tidning eller broschyr ser du lätt om det är ett äkta uppslag eller inte. På ett äkta uppslag är det ett helt ark från den vänstra sidan till den högra sidan, i många fall är det den exakta mitten i produkten. Det är viktigt att hålla koll på om uppslaget är äkta eller falskt eftersom text och bilder kan förskjutas i höjdled om uppslaget är falskt. Jmf med Falskt uppslag.

Äkta och falska uppslag

 

linje

Överupplaga

Överupplaga
När du beställer trycksaker har tryckeriet rätt att skicka en överupplaga på 8% eller högst 800 ex, för en upplagan under 20.000 ex, om annat inte avtalats. För denna överupplaga gäller tryckeriets följandepris.

 

linje

 

fotnotsskugga
Fickla   Mariell Mattison   070-3922246   Gårdvik 179, 790 23 Svärdsjö
Innehar FA-skattsedel   W3C strict   © Fickla 2007-2017 All rights reserved

linje

Snabbkontakt:

mariell@fickla.se
070-39 222 46

linje

Snabbinfo:

Fickla drivs av Mariell Mattison, utbildad teknologie magister och ägare av Fickla sedan 2007.

Fickla finns fysiskt i Gårdvik, en bit från Falun i det vackra Dalarna.

linje

Smått och gott:

 

Fickla på FB:

Fickla p?Facebook

 

Fickla på Twitter:

Fickla p?Twitter